onsdag 14. oktober 2009

Åtte ungdommer

Åtte ungdommer i ring. Åtte ungdommer med lys hud og store kameraer på fanget. Åtte skikkelig tøffe ungdommer som har dratt helt til den andre siden av kloden for å jobbe i ulike utviklingsprosjekter i en helt fremmed kultur.

Foran dem sitter en veldig ung jente. Hun fniser litt og smiler søtt når man møter blikket hennes. Jenta begynner å fortelle. Hun forteller om hvordan hun ble voldtatt som elleveåring og hvordan hun måtte føde når hun kun var tolv år. Hun forteller med ro i stemmen og håp i øynene. Hun er bare en av mange unge mødre i Peru som har blitt forvist av familiene sine. I dag bor hun med sammen sønnen sin, og mange andre jenter i samme situasjon, på et senter som jobber for å hjelpe unge mødre. Her lærer hun å ta vare på seg selv og sønnen sin , og hun får skolegang og en utdannelse. I tillegg drar den fjorten år gamle jenta rundt på skoler for å fortelle andre barn sin historie for å forhindre at de havner i samme situasjon.

Åtte ungdommer i ring. Åtte ungdommer med lys hud og store kameraer i fanget. Åtte ungdommer som ikke er så tøffe lenger.


4 kommentarer:

  1. Bra innlegg Joffe :D
    La det ut på Hald sin hjemmeside jeg. Kommer der på lørd. Håper du har det knall!
    Eirik :)

    SvarSlett
  2. Wow, sterke saker... Vi var på sykehuset i Ngaoundéré i dag, og jeg så det minste mennesket jeg noen gang har sett - et lite barn på rundt 1kg i en kuvøse. Har ikke funnet Jean Pascal, har spurt etter ham, men får litt forskjellige svar hver gang :p Men det virker hvertfall som om han ikke er i byen nå. Men jeg har gitt brevet til Benjamin, kontaktpersonen vår, som skal gi det til ham;)

    SvarSlett
  3. Hi Green Chili!!!,

    I got this scripture when I prayed for you :D

    Ingen skal kunne stå sig mot dig alle ditt livs dager; likesom jeg var med Moses, vil jeg være med dig; jeg vil ikke slippe dig og ikke forlate dig. Vær frimodig og sterk! For du skal skifte ut til arv blandt dette folk det land som jeg tilsvor deres fedre å ville gi dem...... Denne lovens bok skal ikke vike fra din munn, men du skal grunde på den dag og natt, så du akter vel på å gjøre efter alt det som står skrevet i den; da skal du ha lykke på dine veier, og da skal du gå viselig frem. 9 Har jeg ikke befalt dig: Vær frimodig og sterk, frykt ikke og reddes ikke? For Herren din Gud er med dig i alt det du tar dig fore.

    Josvas1:6,8-9

    I keep you in my prayer always!!

    Your sis,

    SvarSlett
  4. Hei, du veldig poetisk. bra. (jeg kommer til å bruke det mot deg, men det vet du jo)

    Men til ditt forsvar så MÅ man bruke poesi for å forklare det man opplever for at det skal bli sterkt nok. Jeg liker det.

    Skulle ønske du kunne svare meg på FjesBok mld. Litt mer praktisk hva dere driver med. Men du er vel for opptatt med å acte now. Eller?

    Jeg hang med Silje i går på fotballkamp. Det var konge. Jeg kommer ikke i nærheten av å oppleve så sterke ting som de driver med. Håper på å få besøkt de på gatebarnsenteret.

    Snakker fetter.

    SvarSlett