mandag 28. september 2009

41 minutter i Ulaanbaatar

(http://cj.ibnlive.in.com/pix/cj/images/09-2007/0b9f544d481bb43c1f1000facdf5d461_full.jpg)
Dagen startet med en forsovelse, både til vaksinasjonstime og tannlegetime. Men jeg hoppet på sykkelen og alt gikk bra. En tannsjekk og to sprøyter senere satte jeg meg på sykkelen igjen for å dra hjemover, og det var da dramatikken begynte.

Jeg syklet mot togovergangen midt i Tønsberg sentrum, og stoppet fordi bommene var nede. Toget stod på stasjonen, dørene var lukket, men det rikket seg ikke. Det samlet seg store mengder av både folk og biler, og det var iallefall 200 mennesker tilstede. Disse bommene bruker vanligvis bare å være nede i et par minutter av gangen, så etter et kvarter var de fleste ganske utålmodige. Dette var ikke på hvilken som helst tid på døgnet, det var midt i den verste rushtiden. Folk har barn å hente, middager å varme, handling å få unnagjort, alle skal hjem fra jobb, og mange må krysse denne overgangen for få gjort dette. Tiden gikk, folkemassene økte, bilene ble stadig flere og utålmodigheten begynte etterhvert å utvikle seg til noe usunt. Flere og flere billister satte seg på hornet, og mange av fotgjengerne begynte å krype under bommene for å komme seg over. Man kunne se utålmodigheten og sinne i folks øyne, og glosene føyk høyt i alle kanter.
Etter 41 minutter gikk bommene opp. Alle disse minuttene satt jeg på sykkelen, lent mot et trafikklys, hørte på HKH Kronprinsesse Mette-Marits Utvalgte Salmer, og observerte alle de stakkars menneskene som opplevde en pause i sin travle hverdag. Det så virkelig ut som det var en ny opplevelse for mange av dem.

Jeg trodde jeg måtte dra ut for å oppleve store kulturforskjerller, men det viser seg vist at man nå bare kan bevege seg ut av sin egen stue; for dette var akkurat som å tilbringe 41 minutter i Ulaanbaatar.

"Alt har sin tid" leste Matte-Marit fra Forkynneren 3 på det siste sporet på sin salmesamling, en absurd kontrast til de jeg var vitne til.

5 kommentarer:

  1. Haha så arti! Jeg har vært vitne til nesten akkurat det samme på samme sted, men det varte ikke fult så lenge, kanskje bare tjue minutter eller så. Folk klikker, ass! Du må ha god tur til Bolivia! Gleder meg til å høre hvordan du har hatt det når du kommer på besøk til Kvitsund til våre;) Guds fred!
    Hilsen Ragnhild

    SvarSlett
  2. Åzzi var her. Da er jeg i gang.
    Et herlig innlegg foresten, jeg liker vinklingen!

    SvarSlett
  3. Jeg er stolt, både av deg og av komplimentet!

    SvarSlett
  4. Veldig arti å lese, John! Du er flink til å se ting i et annet lys.
    Kommer nok til å titte innom bloggen din igjen! Masse lykke til på reise og alt.
    Gud veldsigne deg
    -AnneM(K).. :)

    SvarSlett
  5. Takk. for at du skrev ulaanbaatar på bloggen din. Det betyr så utrolig mye..! du kunne skrivd hva som heldst liksom, men du valgte ulaanbaator. WOW. Hilsen lollipopp_94kissblasterboosterextreme@hotmail.com

    SvarSlett