fredag 8. januar 2010

Jeg så han ikke lukke øynene den kvelden

Alle barna Alalay jobber med kommer fra ekstremt vanskelige forhold, enten fra en familie i oppløsning eller rett fra gata. Alle barna har opplevd utrolig mye vanskelig, og mange sliter med å tilpasse seg i Alalay-systemet. Av den grunn jobber Alalay i frie forskjellige faser, som barna sakte men sikkert jobber seg opp gjennom.

1. Oppsøkende arbeid blant vanskeligstilte barn

2. Mottakssenter

3. Landsbyen - modningsprosessen

4. Tilbake til byen, utdanning

Denne uken hadde vi vaskedag på barnehjemmet - alle rom skulle skrubbes fra gulv til tak. Spesielt nøye skulle det ene rommet skrubbes, der de fire eldste guttene på barnahjemmet bor. Om under to uker flytter de de nemlig fra barnahjemmet, til et guttehjem Alalay driver oppe i sentrum av byen for å begynne på den 4. fasen, og alt skulle være rent og pent til nye gutter flytter inn.

Det var skikkelig god stemning på gutterommet, mens vi skrubbet vegger og tak som vi aldri før hadde gjort. Hendene ble mer og mer ruglete av de fuktige klutene, og lattermuskelene ble utslitt mens en av guttene holdt konsert for oss andre i et alt for høyt toneleie.

Plutselig en av guttene:
"John, har du sett hvordan han sover med øynene åpne?"

Han snakket om gutten som hadde konsert, en av guttene som har vært der kortest tid. Han er den gutten som har vært lengst på gaten, og var en hardbarka gategutt før han kom til Alalay.

"Det er fordi han har sett så mye fælt.." Fortsatte han før jeg rakk å svare.

Konserten endte brått, og sangeren så på meg og sa:

"..så mye at jeg ikke kan lukke øynene."

Alle guttene lo da han sa det, og vi fortsatte å skrubbe med de ruglete fingrene våre som før - men jeg så han ikke lukke øynene den kvelden.

4 kommentarer:

  1. En hilsen fra de gamle i Henrichsdammen, ukens bilde var toppers.

    SvarSlett
  2. Det er meningsfylt den tjenesten du får være med på. Du er VELSIGNA og VELSIGNELSE, en god balanse.
    Jeg kan ikke sette meg inn i de situasjonene te barna på barnehjemmet, men en ting veit jeg, og det er at du som et forbilde i Ånden er det beste de kan ha når de skal bygge en sterkt tro på Gud omtrent fra scratch, det har jeg erfart sjøl.

    Ber for deg.

    Mona

    SvarSlett
  3. Hei John!

    wow, for en flott blog du har! Du er utrolig flink til å skrive, og jeg feller ofte en tåre når jeg er her inne!

    Mamma, pappa Shamira og jeg så filmen :gatebarnas engel! Den var rørende og den gravde seg dypt inn i sjelen!
    Jeg fikk så hjerte for disse guttene!! Gud velsigne deg, og arbeidet!!

    SvarSlett