mandag 21. desember 2009

Julens flotte antiklimaks

Jeg har vært på mange herlige juletrefester i mitt liv. De fleste av dem har vært i gymsalen på Granly - med juletre, julepynt, julestjerner, julesanger og selvfølgelig juletregang. Det var dette julen handlet om.Denne julen tilbringer jeg i fjellheimen i La Paz og det blir dermed få juletrefester. Siden jeg skal feire med barna på barnehjemmet på julaften, hadde vi idag en julefest med gatabarna i La Paz.


Det regnet masse, og vi tok derfor med oss alle barna inn i varmen for å feire der. Det var godt over 30 barn som var med, de fleste ruset på lim. Denne festen var så langt fra en norsk julefest man kan komme. Høy hip-hop dunket i ørene hele tiden, og alle var skitne, slitne, sultne og utmattet.
Vi begynte med å lage julekort, og svimmel av limlukten gikk jeg rundt å så på de engasjerte gatebarna som sikkert gjorde dette for første gang. Senere kom maten på bordet, og jeg har aldri sett en julemiddag bli slukt fortere. Etter middagen skulle vi ha en liten gaveutdeling, som for mange endte i krangling, slossing og grining.
Jeg gikk rundt å irriterte meg over bråket, limlukten og kranglingen - det var jo en julefest! Det blir ikke ordentlig jul iår tenkte jeg..

Så kom en av guttene bort til meg og rekte meg et kort.
"De sa vi skulle gi kortet til en vi var glad i, og jeg har valgt deg kjære venn. Dette er den første julefesten jeg har vært på - i år er det ordentlig jul!"


Med et skittent julekort i hendene, og flytende lim rennende nedover fingrene ble det plutselig jul. Jeg skjønte at julen ikke handler om julesanger, famileselskaper, julepynt og julestemning - alt man får på juletrefestene. Jul er ikke en spesiell stemning, en spesiell måned. Hva har det vel å si om det er 24. desember eller 4. april? Jul skal det sannelig bli i år også!


Jeg har aldri vært noen stor fan av Mia Gundersen eller "Deilig er Jorden", som alltid var antiklimaks på de herlige juletrefestene. Hver gang jeg har prøvd å fokusere på julens egentlige mening, har jeg fort blitt gravalvorlig og ikke klart å nyte det ordentlig. Men det som tidligere har vært julens antiklimaks fortalte meg noe viktig idag, når jeg satt å tenkte over dagens julefest.

"Mennekse fryd deg, oss er en evig frelser født!"

Godt å tenke på at han kom for meg og min venn Edwin.

4 kommentarer:

  1. Hei!Litt av en juletrefest. Ønsker deg en god jul i La Paz sammen med alle dine venner der. Savner deg veldig akkurat nå.Klem fra mamma

    SvarSlett
  2. Vet du hva, du har så sykt fin blogg (og jeg er naturligvis helt objektiv). Jeg og Gækki snakka om det her i dag. Fytti. Bra mann.

    SvarSlett
  3. du setter virkelig ting i perspektiv. godt å lese bloggen din. jeg tror du kommer til å få en strålende men veldig annerledes jul. her hjemme i stua er du veldig savnet. det skal du vite. det blir rart å ikke ha deg her, men du er på rett sted. ufattelig glad i deg!!!

    therese

    SvarSlett
  4. Jon, du er god. Syns det er konge å lese om høt du opplever og gjer. DU er flink.

    Keep up our Lord's good work

    Ha ei velsinga joletid og eit godt nyttår

    smask øf70

    SvarSlett